Sunday

SWEET USRAH

  Alhamdulillah,hari ni hati terasa lapang…Memang betul,jika pagi-pagi kita dah isi hati ni dengan ayat-ayat Al-Quran dan kata-kata penuh hikmah dan positif,Ins Shaa Allah sepanjang hari hidup ni akan lebih bermakna.. First time berusrah..rasa excited!Selalu hanya dengar je orang cerita,Alhamdulillah Allah bagi rasa bagaimana rasanya perasaan bila kita berkumpul kerana ingin mengingati Allah… Jumaat malam,tiba-tiba dapat mesej..nombor tak kenal..huhu…rupanya Naia…kawan baru…bak kate kak fatin…cikgu yang sweet tu…:)…dia ajak sitting-sitting kat pantai Rambah,macam yang pernah kami buat…macam segan,sebab da lama juga tak jumpa dia,tapi fikir balik,nak cari ilmu tapi nak segan…poyo je..haha


Pagi Sabtu,bangun awal.Mandi siap-siap pergi jalan pelan-pelan pergi pantai…excited nak jumpe dengan diorang..Awalnye sampai,takde orang pun…cari port kat jambatan rambah,pandang laut…YA ALLAH!!Rasa lapngnya hati ni bila dapat melihat keindahan ciptaan Allah,ambil nafas panjang lepas tu tunggu diorang datang..

Lebih kurang pukul 8.30..da ada tiga orang…saya,naia dengan kak fatin…sementara tunggu kami baca Al-mathurat..Alhamdulillah zima pun datang…tapi sedih sikit…najwa tak dapat datang,saya dah la pemalu..ni semua kawan-kawan najwa,saya dengan diorang ni kawan-kawan baru…kekok jugalah,tapi Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan.. Mula-mula kami memperkenalkan diri.saya ,naia dengan zima sudah saling kenal,kami pernah berjumpa dua kali sebelum ni…kak fatin yg lebih banyak bercakap…takpe kami memang suka mendengar…comel je kak fatin…n dia ni sgt jujur…n sedang mengejar syurga Allah.seperti kami Ins Shaa Allah..

Naia mulakan proses pembelajaran kami,baca surah Al-Baqarah ayat 28 -37.
Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan).( Al Baqarah2:28)

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah 2:29)

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (Al-Baqarah 2:30)


Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar". (Al-Baqarah 2:31)

Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana". (Al-Baqarah 2:32)

Allah berfirman: "Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka". Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?". (Al-Baqarah 2:33)

Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir. (Al-Baqarah 2:34)

Dan kami berfirman: "Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim". (Al-Baqarah 2:35)

Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)". (Al-Baqarah 2:36)

Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dia lah yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:37)


Selepas habis membaca…kami semua berkongsi pendapat tentang ayat tersebut..menurut naia ayat ni macam satu sumber kekuatan pada dia,setiap kali bangun dari tidur,ayat ni macam inpirasi bagi dia..Setiap kali kita tidur,itu adalah saat Allah mematikan kita,bila kita bangun pagi esok,Allah jualah yang hidupkan kita…bila terdengar je…ok…terkesan…macamana kalau malam ni saya tidur lepas tu tak bangun-bangun :(


 Ayat ni banyak berkisah tentang manusia yang dijadikan Allah s.w.t. khalifah di muka bumi (Adam a.s)…tentang kisah Nabi Adam dan Hawa yang dikeluarkan dari syurga,kisah Syaitan yang menghasut Adam a.s.dan tentang Allah s.w.t yang menerima taubat Nabi Adam walaupun Nabi Adam telah melakukan dosa…

Alhamdulillah,first time review maksud ayat Al-quran dengan lebih mendalam..tetiba terfikir…macamana boleh habiskan novel yg tebal..tpi satu hari satu juzuk Al-Quran pun tak sempat…rasa malu sangat…Allah dah bagi jalan selama ni,tapi memang lumrah manusia kan…lalai…taubat ye sayang…jadikan Al-Quran sahabat karibmu..

Sebelum balik,naia sempat sharing apa yang dia penah dapt masa dia pergi usrah…sgt berpengalaman cikgu ni :)…Surah an-nas sebelum balik…Rabb,Maliki,Illahi…Kalau ikut maksud ni semuanya menjerumus kepada Allah sebagai Rabb,Allah sebagai Maliki,dan Allah sebagai illahi…Tapi sebenarnya ayat tu menerangkan Rabb tu sebagai pemilik,Maliki sebagai penguasa…dan Illahi yang disembah..dalam tiga perkataan yang mungkin bermaksud sama tapi yang satu sahaja khas untuk Allah…Illahi..yang disembah…TUHAN YANG DISEMBAH…Hanya Allah Ayat ke empat pula tentang manusia yang berlindung dari kejahatan was-was,dan ayat keempat tentang was-was yang membisikkan ke dalam hati manusia…dan ayat yang kelima was-was itu datang daripada jin dan manusia…

Ayat ni sunat dibaca sebelum solat,untuk mengelak was-was dalam solat…boleh amalkan :)… Lebih kurang pukul 10.40 pagi,masing-masing ada kerja.Ins Shaa Allah kalau ada izin Allah untuk kami bertemu lagi,pasti ada ruang dan peluang yang Allah buatkan untuk kami nanti…

Balik rumah,hati penuh dengan keazaman baru….nak kejar syurga,…insan lain berlari mengejar syurga tapi saya masih merangkak menuju syurga…speed up ye sayang!!Ins Shaa Allah,mulai hari ni segala perkongsiaan Usrah sweet kami,saya akan kongsi di sini…Rasa rugi pulak kalau tak share… Barulah terasa nikmatnya,bertemu dan berpisah kerana Allah…:)

No comments:

Post a Comment