Saturday

Hanya dalam hati..♥ ♥ ♥



“Seriously,Zulaika!Memang tak di sangka!”,Amal menggelengkan kepala.
“Amal,kau ni kenapa.Memang kau nak satu dewan ni dengar kau bercakap.Behave la,awak tu dah jadi isteri orang”.
“Biarlah suami aku tak dengar pun.Adohaii….janganlah macam ni.Bila kau nak buang dia dalam hati kau tu.Bukaklah pintu hati kau untuk orang lain”,Amal masih lagi tidak percaya dengan apa yang baru diketahuinya tadi.
“Tak dosa pun kan.Lagipun ini bukanlah hal yang besar sangat”.
“Ouhh…”,Amal mengeluh mendengar kata-kata kawan baiknya itu.
“Memang tak dosa,tapi sakit kan.Macam aku tak kenal je kau tu,sekarang memang berlagak cool,nanti bila dah sendiri,menitis juga air mata kau”.
Zulaika hanya tersenyum kelat mendengar kata-kata Amal.Saat itu juga seorang lelaki menghampiri mereka berdua.
“Amal,Syah kena gerak dulu.Ada kerja kat Penang.Nice wedding,and I hope both of you will happy until jannah”.
“InsyaALLAH.Thanks Syah,sudi datang”.Zulaika di sebelah hanya menundukkan kepalanya,tidak mahu mencampuri perbualan mereka berdua.
“Sama-sama.Tak ramai kawan-kawan sekolah kita dulu,hanya ada beberapa orang je yang Syah jumpa tadi.Bestfriends Amal masa kat sekolah tak datang ke?”
“Bestfriends?Zulaika ke?Ini sebelah Amal ni,dah tak kenal la tu.Kau pun satu Ika,yang dok pandang bawah tu je,ada apa kat bawah meja tu”.Zulaika menguis kaki Amal,dia sebenarnya tidak mahu Syah tahu dia ada di situ.
“Yes, Zulaika binti Ahmad”.Pandangan mata mereka bertemu.
“Amboi,sampai nama ayah pun ingat?”,Amal mengusik Syahrul Aiman.
“Kawan.Mestilah ingat.Syah gerak dulu.Assalamualaikum”.
“Waalaikumussalam”.Zulaika dan Amal memandang Syahrul Aiman sampai bayangnya menghilang daripada pandangan mereka.




Zulaika mengambil kotak yang berisi barang peribadinya.Satu persatu kertas-kertas berwarna kecil itu dia keluarkan.

Pertama kali hati ini bergetar saat menyebut nama dia,redakanlah rasa yang ku rasa ini ALLAH.

Zulaika tersenyum.Pertemuan dia dan Syahrul Aiman di majlis perkahwinan Amal,membuat hatinya yang dulu sepi,kini berbunga kembali.Hampir 6 tahun mereka tidak bertemu.Dan dia sendiri tidak menyangka pertemuan ini.Amal memang sengaja tidak memberitahunya tentang kehadiran Syah.





2 Januari 2007;
“Sampai bila nak tunggu kat sini.Jomlah masuk kelas,aku dah terasa macam makcik jual karipap je,sebab kita bersidai kat luar kelas ni”.
“Makcik jual karipap?Ada-ada je kau tu.Sekejap la,aku nak menikmati pemandangan sekolah ni”.
“Pemandangan sekolah ke pemandangan Syahrul Aiman?”.
Zulaika menutup mulut Amal,memang dia nak beritahu satu sekolah agaknya budak ni!
“Sakitlah Ika,kenapa kau tutup mulut aku macamtu?”.
“Janganlah cakap kuat-kuat.Nanti budak-budak lain dengar”.
“Aku nak masuk dulu.Malas nak layan kau ni.Orang suruh berterus-terang je dengan Syah tu tak nak.Simpan je la perasaan kau tu sampai dia kahwin dengan orang lain”.
"Aku memang dah sedia pun Amal.Sebab aku tahu aku tak layak untuk dia".Zulaika berkata sendiri.
Pandangan matanya tertumpu pada seseorang yang berada di bangunan hadapan,bibirnya mengukir senyuman kecil.
"Memang aku ditakdirkan hanya untuk mengagumimu,bukan untuk mengasihimu".


2 Januari 2012
"Semalam si tompok telefon aku.Dia minta tolong  aku cari photgrapher kat kawasan ni.So,aku pun cadangkan nama kau".
"Amal!!",Zulaika separuh menjerit di telefon.
"Sakitlah telinga aku Ika.Tak payah nak jerit sangat kan,aku bagi kau job,patutnya happy".
"Kalau dengan orang lain aku memang happy,tapi bukan dengan dia,mati kutu la aku nanti.Tak nak lah,baik kau cancel".
"Sorry,dah terbagi pun alamat office kau.mungkin dia on the way pergi sana pun sekarang".
"Apa yang aku nak buat nanti.Amal kau datang sini,teman aku".
"Orang nak pergi honeymoon la.Dah sampai masanya Ika,terus-terang dengan dia.Dah lama sangat kau simpan".

"Amal,aku takut lah".
"Ika,jangan kau biarkan rasa takut tu menyebabkan kau menyesal untuk seumur hidup nanti".

"Aku.."
"Stop it,Ika.Jangan nak bagi alasan lagi.Aku dah nak gerak pergi Redang ni.Nanti kirim salam je kat si tompok tu".


'Si tompok'..hanya dia dan Amal sahaja yang memanggil Syahrul Aiman dengan gelaran tersebut.Dan memang mereka berdua sahaja tahu kenapa gelaran itu diberikan kepada Syahrul Aiman.
Ketukan di pintu mematikan lamunan Zulaika,muncul rakan sekerjanya membawa gambar-gambar Amal di majlis perkahwinannya.
"Sue,nanti mungkin kawan sekolah aku datang.Dia nak amek pakej photografi untuk bussiness.Kau uruskan ye,aku setuju je dengan apa je yang korang bincang nanti"
"Kau nak pergi mana?"
"Ada hal sikit.Kalau dia tanya aku,cakap je aku ada kerja kat kawasan lain.Thanks Sue.maybe dalam pukul 2 dia baru sampai,nama dia Syahrul Aiman Bin Lokman".



Zulaika memandang gambar-gambar di majlis perkahwinan Amal.Amal memang dikurniakan ALLAH dengan kecantikan asli,walaupun tanpa solekan yang tebal,dia tetap kelihatan cantik.
'Sorry Amal,aku tak sedia lagi nak berterus-terang dengan dia'.Zulaika berkata kepada gambar Amal.Zulaika mencapai beg dan kameranya,dia harus keluar dari pejabat sebelum Syah sampai.Kalau boleh dia memang tidak mahu terserempak pun dengan lelaki itu.Belum tiba masanya lagi untuk mereka bertemu.....









No comments:

Post a Comment