Thursday

'Sebab Kau Rasa Kau Dah Besar'




"Aku tak sangka.Janganlah marah aku smpai mcm tu.Setiap org tak lari dari melakukan kesilapan.Aku dah besar,janganlah marah aku ni macam aku ni budak kecil lagi"

"So sekarang kau kecil hati"

"Yelah,dorg parents aku,sepatutnya dorg lebih faham aku"

"Sebab kau rasa kau dah besar.Dah boleh buat keputusan sendiri.Kau ni sebenarnya ego"

"Apasal pula ko ckp aku ego.Mmglah aku dah besar,aku dah 25 tahun kot"

"Sebab tu aku ckp ko ego.Dah 25 tahun kau hidup dengan parents kau.Kau masih x mampu nak faham dorg,tpi kau harap dorg faham kau"

"Itu tanggungjawab dorg sebagai parents kan"

"Habis tu tanggungjawab kau sebagai anak"

Diam....

"Kadang-kadang kita ni sebagai anak,asyik nak parents faham kita.Tapi kita tak berusaha utk faham dorg.Dah banyak sgt ke kita balas jasa dorg??Kalau aku sebut satu-satu menangis kau nanti.Kalau aku sebut siapa yg basuh najis kau masa kecil.Kau dah pernah basuh najis dorg???"

"Kau ni tak payahlah sensetif sgt"

"Ayat tu  sepatutnya untuk kau,untuk aku..untuk kita-kita yg bergelar anak ni..tak payahlah sensetif sangat.Parents tercakap  kasar sikit,tersalah faham sikit,kau dah kecil hati,merajuk,marah.Cubalah lapang sikit hati tu.Kadang-kadang Allah mmg sengaja berikan kita parents mcm tu supaya kita ni lebih baik dgn dorg,lebih berkhidmat dengan dorg dan dapat pahala lebih dari Allah...senang kan nak dpt pahala lebih..buat baik pada ibubapa..pahala dapat..redha ibu bapa pun kau dapat"

"Kau sanggup nangis kalau brg berharga yg kau ada hilang,tpi dua permata yang Allah pinjamkan untuk kau,kau tak pernah nak hargai.Ibu bapa ni,Allah bagi pinjam sekejap je,x lama lagi Allah akan amek semula...kalau kau tanya kawan-kawan kita yg dah kehilangan ibu bapa,hari ni kau takkan merungut macam ni.Jangan nanti bila Allah dah amek semula,waktu tu baru kau nak teringat,waktu tu baru rasa nak berbakti,waktu baru terasa rindu nak dengar dorg marah atau bebel pada kau".

"Sebab kau rasa kau dah besar,kau tak boleh terima bila dorg marah kau atas kesilapan yg kau lakukan,sbb kau rasa setiap org melakukan kesilapan,kau kecil hati"

"Sebab kau rasa kau dah besar,kau dah boleh berfikir sendiri,kau ketepikan mereka masa  buat keputusan"

"Sebab kau rasa kau dah besar,kau tak nak kongsi rahsia-rahsia dengan mereka,sebab kau rasa mereka dah tua,mereka takkan faham kau"

"Sebab kau rasa kau dah besar.Kau dah boleh tampung hidup kau sendiri,kau rasa dah tak menyusahkan mereka.Kau boleh buat apa je dalam hidp kau"

"Sebab kau rasa kau dah besar.Kau lupa siapa yg jaga kau dari kecil,kau lupa kalau tanpa dorg,kau takkan ada kat dunia ni"

"Dahlah wey,aku tahu aku salah.Aku berdosa,aku nak minta ampun dengan dorg"


Berjurai-jurai air mata menitis..

"Aku cakap bukan untuk kau je,tpi untuk diri aku sekali.Kita sebagai anak tak salah merendah diri dengan ibu bapa,walaupun kadang kau tahu kau tak salah tpi kau kena minta maaf juga..tpi hati kau tenang dan kau pun sebenarnya dah buat ibu bapa kau rasa mereka dihormati"

"Ibu bapa ni mmg macam nampak dorg mcm lebihkan anak lain,selalu marah kau,macam tak penah faham kau.Tapi sebenarnya dalam hati dorg,mereka sygkan kau,mereka selalu faham kau,cuma mungkin cara mereka tunjukkan tu berbeza.Setiap org punyai cara berbeza utk tunjuk cara mereka menghargai,menyayangi.Mungkin dengan cara marah dan membebel pada kau itu cara mereka nak tunjuk ,sebenarnya mereka tu PEDULIKAN kau."



No comments:

Post a Comment