Wednesday

Bukannya taknak tapi tak ready!!





"Nak jadi menantu pakcik tak?".


Terkesima aku,tak sangka soalan itu diajukan padaku.Aku pura-pura ketawa,pura-pura sibukkan diri..tiba-tiba rasa seram..aku ingat selama ni dia usik-usik nak jodohkn aku dengan anak dia...
Malam tu termenung aku...tiba-tiba minta doa kat Allah
"Ya Allah,kau tolonglah berikan aku kerja lain,agar aku boleh jauhkan diri dari situasi seperti ini"..


Jangan sampai mak tahu,habis aku!Mak memang berharap sgt anak perempuan sulung dia ni kawin tahun ni..tak nak lah..aku tak ready lagi

Kata kawan-kawan aku yg dah kawin..kawin ni best..sbb ada org yg ambil berat tentang kau,sayang kau,boleh kongsi perasaan...tapi selama ni aku rasa ok je..mak abah ambil berat kat aku,adik-beradik n kawan-kawan syg aku..n tempat aku luah perasaan ALLAH ..aku rasa mcm hidup aku ok je..mcm x perlu kawin kot

Tolak sunnah nabi...berkahwin tu ibadah..kata seorang kawan aku..bukan tolak sunnah nabi la..TAK READY LAGI...tak ready dgn tggjwb baru tu nti..tiba2 jadi isteri..tiba2 jadi ibu...dah sedia ke aku...ish2...seram!!

Teruk sgt ke calonnya tu...ada pula yg bertanya
Eh taklah,dia tu baik orangnya..cuma aku ni je..aku tak rasa aku layak untuk dia..dia lebih layak dapat orang lain..orang yg memang dah bersedia untuk jadi isteri..bukan aku yang masih terhegeh-hegeh nak bersedia ni..

Tpi kita tak tahu apa yang akan terjadi nanti kan..manelah tahu tiba2 hati aku ni terbuka nak terima dia..nak istikharah..ALLAH tengah bagi cuti pula..doa je lah


Adakah aku fobia ataupun perkataan lebih jelas TAKUT dengan perkahwinan...???
Eh!Taklah..aku cuma belum bersedia..perkahwinan ni tanggungjawab..kalau kau rasa kau belum boleh bertanggungjawab..jangan gatal2 nak berkahwin ye..tapi sampai bila...Insya Allah ada waktunya nanti,bila ALLAH buka pintu hati aku ni.. untuk menerima lelaki yang bakal bergelar suami aku kerana ALLAH,bukan kerana siapa dia,atau apa pekerjaannya...sebab kami akan habiskan sepanjang hidup ini bersama....aku perlukan sesuatu dari dia yang boleh buat aku yakin untuk menerimanya...iaitu..CINTA PADA ALLAH..

Dan lepas aku sibuk mengoogle tentang cinta..aku terpikat dengan ayat ustaz ni..tentang tanggungjawab..dan cinta


 Imam Ahmad menyebut: “Cintamu kepada sesuatu
membutakanmu dan membuatmu tuli.”
Ibnu Abbas pernah mendengar berita ada seorang
lelaki yang sangat kurus sehingga yang tinggal hanya
kulit dan tulang.
Ibnu Abbas berkata, “Kenapa ia? “Ia terkena jatuh
cinta, isyq (cinta buta),” jawab seseorang.
Kemudian Ibnu Abbas berdoa dan berlindung kepada
Allah s.w.t sepanjang hari daripada penyakit isyq. Kita
perlu berfikir secara lebih dewasa dalam apa jua
tindakan akan kita akan lakukan. Jangan main-main
dalam menangani masalah serius itu.
Jangan sampai terbius oleh gemerlap kehidupan yang
menawarkan kenikmatan sementara. Jika kita belum
mampu untuk berkahwin maka janganlah berkahwin
lagi kerana perkahwinan bukan urusan main-main.
Kita mesti rela untuk membuang fikiran murahan
mengenai pertunangan adalah segala-galanya. Sebab,
bercinta adalah salah satu bahagian ekspresi cinta
nafsu.
Wahai remaja, mulai sekarang tumbuhkan dahulu
kecintaan kita kepada ilmu agama sehingga kita
memahaminya serta mengamalkannya dalam
kehidupan kita seharian. Semoga pula kita tidak
tergoda dengan cinta nafsu semata.

Ustaz Zawawi Yusoh


No comments:

Post a Comment