Wednesday

HANYA DALAM HATI 6



“Siapa si tompok?”.Soalan yang terpacul dari mulut Syahrul Aiman itu hampir-hampir membuatkan Amal tertelan buah laici yang sedang dikunyahnya.
“Si tompok apa?Kucing?”.
“Amal,kau tahu apa yang aku sedang cakap ni.Beritahu aku siapa si tompok yang Zulaika tunggu sampai tujuh tahun tu”.
“Dia beritahu kau pasal si tompok ke?”.
“Dia beritahu tentang si tompok tapi dia tak beritahu aku siapa si tompok tu”.
“Kalau dia tak nak beritahu kau,sekarang ni kau harap aku nak beritahu kau ke?”.
“Kalau boleh”.
“No way,gila aku kalau aku beritahu kau.Dia sendiri tak nak beritahu kau,tiba-tiba aku pula nak kepoh-kepoh tentang dia.Owh,patutlah nak belanja makan,ada udang di sebalik batu”.
“Aku memang ada niat nak belanja kau dengan dia makanlah kalau aku dapat projek baru”.
“Sambil menyelam minum air kan.Kau ni sibuk sangat nak tahu pasal si tompok tu kenapa?Takkanlah suka dekat Ika kot?”,sengaja Amal menduga Syahrul Aiman.
“As a good friends aku kena ambil tahu hal-hal kawan aku.Lagi satu Ika ada cakap dia nak lupakan si tompok tu,kenapa dah tunggu sampai tujuh tahun,tiba-tiba nak lupakan macam tu je.Aku tak faham”.
“Kau tak perlu faham,itu masalah dia”.
“Kata-kata kau sama macam dia.Dan aku memang yakin kau memang tahu siapa si tompok tu kan Amal?”.
Perbualan mereka terhenti dengan kehadiran Zulaika.



“Aku rasa Syah suka kat kau”.
“Amal,tak kelakar tau,dahlah aku tengah banyak benda nak siapkan ni,kau jangan nak tambah lagi beban fikiran aku”.
“Dia tanya aku siapa si tompok”.Zulaika terdiam seketika.
“Kau beritahu ke?”.
“Kau rasa kalau aku dah beritahu dia,reaksi dia macam biasa je ke tadi masa kita makan”.
“Kenapa dia nak tahu sangat,rasa macam menyesal pula aku beritahu dia tentang si tompok tu”.
“Beritahu je dia Ika,manalah tahu dia memang ada perasaan pada kau”.
“Aku tak bersedia Amal?”.
“Tapi sampai bila?”.
“Entah,mungkin tujuh tahun lagi ataupun mungkin untuk selama-lamanya”.Amal menggelengkan kepala,keras kepala betul kawannya ini.






“Ika,such a coincidence.Boleh saya join Ika lunch?”.Belum sempat Zulaika menjawab,Syahrul Aiman sudah pun menarik kerusi dan duduk di hadapannya.
“Awak pun minat makan nasi ayam kat kedai ni.Mana Amal?Selalunya korang kalau pergi mana-mana kan berdua”.
“Dia balik rumah ibu mertua dia,suami dia cuti sebulan”.
“Owh,nasi ayam kat sini memang sedap.Ika selalu ke datang kat sini?”.
“Taklah,ini baru first time.Tadi datang dengan Sue,tapi tunang dia datang Johor,so saya kena tinggal sorang”.
“Nasib baik Syah datang kan.Amal dah ada suami,Sue dah ada tunang,Ika bila lagi?”.Zulaika hanya tersenyum pahit mendengar soalan Syah itu.Apalah nasib ingat makan jauh-jauh dari office takkan terserempak dengan dia.Dugaan!
“Saya jauh lagi masanya.Tanya orang,Syah tu bila pula?Takkan nak tunggu bidadari turun dari langit melamar awak”.
“Bidadari yang dekat ni pun susah nak dapat,apatah lagi bidadari yang jauh tu”.Syah tersengih sendiri.Dia akui dia memang sudah tertarik dengan keperibadian Zulaika,namun sikap gadis itu yang suka tarik- tali dan jual mahal,kadang-kadang membuatkan dia mengalah.Apatah lagi apabila dia mengetahui ada lelaki lain yang sudah lama berada di dalam hati gadis tersebut.
“Kereta parking kat mana?”.Soalan Syah itu menyebabkan Zulaika terdiam seketika,lelaki ini tidak perlu tahu dia tadi naik satu kereta dengan Sue,dan sekarang dia harus mengambil teksi ke officenya.
“Kat belakang bangunan tu”.Zulaika membohongi Syah.
“Owh,kalau macam tu saya balik dulu,kereta saya kat depan carwash tu je.Assalamualaikum Ika”.
“Waalaikumussalam”.Zulaika memastikan Syah sudah masuk ke dalam keretanya baru dia menuju ke perhentian teksi yang berdekatan.Bimbang jika dia terserempak dengan lelaki itu nanti semasa menunggu teksi.



Berkali-kali Zulaika cuba menahan teksi ,namun tiada satu pun yang berhenti.Jam sudah menunjukkan pukul 2 petang,sudah hampir setengah jam juga dia menghabiskan masanya menunggu teksi.
“Mogok agaknya teksi hari ni,susah betul nak dapat teksi”.Zulaika merungut sendirian.
“Dah puas tunggu teksi,jom saya hantar awak balik”,satu suara menegur Zulaika dari tepinya.Syahrul Aiman sedang berdiri sambil memandangnya.
“Awak buat apa kat sini?”.
“Saya yang sepatutnya tanya soalan tu,tadi kata kereta kat belakang bangunan tu.Yang awak duduk tercegat tunggu teksi kat sini kenapa?”.
“Kereta saya rosak”.
Syahrul Aiman menggelengkan kepala,memang betul kata Amal,Zulaika memang seorang yang keras kepala.Bukannya dia tidak tahu gadis itu tidak memandu keretanya sendiri.
“Ika,jom saya hantar.Susah nak dapat teksi waktu-waktu macam ni”.
“Takpe,saya tak nak susahkan awak”.
“Tak susah apa pun.Saya dah penat tau tunggu awak kat tepi sana selama setengah jam,saya hantar awak balik ye”.
“Awak tahu saya tak bawa kereta?”.
“Bangunan yang tempat awak parking ‘kereta’ tadi tu,stor barang majlis daerah.Bila awak beritahu saya awak parking kat situ,saya dah tahu awak tak drive kereta awak”.
Zulaika tertunduk malu,sah-sah Syah lebih mengetahui keadaan di sini berbanding dia yang jarang ke sini.




“Betul ke awak sedang melupakan si tompok?”.
“Kenapa tanya macam tu?”.
“Awak tak jawab soalan saya Ika?”.
“Penting ke untuk saya jawab?”.
“Penting,sebab saya nak tahu”.
“Saya tak rasa ada kepentingan untuk awak tahu samada saya sedang melupakan dia atau tidak”.
“Penting bagi saya ,sebab awak kawan saya”.




“‘Sebab awak kawan saya’.Sepatutnya sebab saya dah mula sukakan awak”,Syahrul Aiman mengeluh kecil.Apa yang terlintas di hati tidak sama seperti yang terucap di bibir.
Namun dia agak kecewa kerana melihat reaksi Zulaika,dia seperti dapat mengagak,gadis itu masih belum melupakan si tompok.Terlalu istimewakah si tompok itu pada pandangan mata Zulaika.






“Betul tak aku cakap,he likes you.So,berhenti buat kerja sia-sia,malam ni jumpa dia terus-terang dengan dia,beritahu dia dialah si tompok yang kau tunggu sampai tujuh tahun tu”.
Kata-kata Amal itu yang akhirnya menyebabkan Zulaika mempunyai sedikit kekuatan untuk berterus-terang dengan Syahrul Aiman.Seperti yang dijanjikan mereka akan bertemu di café berdekatan office Zulaika.




Syah melangkah masuk ke dalam café,dari luar dia dapat melihat Zulaika.Gadis itu hanya mampu dipandang tanpa boleh dimiliki hatinya.
“Saya masih menunggu si tompok dan jika tiada aral melintang,saya akan berterus-terang dengan dia”.Zulaika menguatkan diri untuk memulakan bicara apabila mereka berdua lebih banyak berdiam diri selepas makan.
“Owh,dia lelaki yang bertuah”.Lemah terasa jari jemari Syah,saat ini untuk bertentang mata dengan gadis itu terasa bagaikan sesuatu yang pahit baginya.Baru dia sedar kenapa hatinya seakan berat untuk menemui Zulaika malam ini,rupa-rupanya ada khabar sedih untuknya.
“Syah tak nak tahu ke siapa orangnya?”.
Mengetahui lelaki yang berada di hati Zulaika,mendengar khabar bahawa Zulaika masih menunggu si tompok itu sahaja membuat dia lemah sebegini,apayah lagi jika mendengar nama lelaki itu.Dia merasa tidak kuat.
Baru sahaja Syah mahu berkata-kata telefon bimbitnya berbunyi.
“Maaf Ika,call dari office”.Syah bangun dan menuju ke tepi kaunter untuk bercakap di telefon.
Zulaika hanya memandang Syahrul Aiman yang sedang berbual di telefon,dia sendiri sedang gementar saat ini.Kuatkah dia untuk mengungkap yang sebenar-benarnya.
“Ika,so sorry.Syah kena balik office,ada urgent case kat office.Syah dah bayar ni semua and tell si tompok he’s lucky for having your hearts”.
“Tapi saya tak cakap habis lagi.Awaklah si tompok tu Syah”.Namun Syahrul Aiman sudah pun berada di luar café tanpa mendengarkan kata-kata Zulaika.







No comments:

Post a Comment