Thursday

SALAHKAH AKU UNTUK MEMILIH SYURGA (I)


‘Insan,kita sendiri tak tahu apa yang akan terjadi dalam hidup kita.Saat ini,detik ini mungkin setiap insan akan melalui satu proses perubahan.Mungkin dari seseorang yang kurang baik kepada yang lebih baik,ataupun mungkin sebaliknya.Itu semua telah tertulis,Allah telah menentukannnya.Dan Allah jualah yang akan menentukan bagaimana perjalanan hidup setiap HambaNya.Aku, mungkin dengan Allah menimpakan satu musibah yang hampir meragut nyawa pinjamannya ini,baru aku tersedar dari tidur yang lena.Saat aku merasakan mati hanya untuk sesaat,saat itu semua rasa sesalku menyesak di dalam dada,semua dosa-dosa laluku terhimpit di benak fikiran,dan segala apa yang sepatutnya aku lakukan dahulu mengejar aku seperti mimpi ngeri.Allah,saat ini hati seakan menangis setiap kali menyebut namaNya..

Alhamdulillah,Allah pertemukan aku dengan orang yang sepatutnya.Nur Sofea,kawan sekelas di sekolah menengah.Hampir tiga tahun kami tidak bertemu,namun Allah pertemukan kami.Aku kagum melihat perubahan dia,dia yang dahulunya sama sepertiku yang sekarang,namun sudah berubah ke arah yang lebih baik.Kami menjadi rapat kerana kami berkongsi cinta yang sama,CINTA YANG MAHA ESA.Hati ini dari dulu menjerit untuk menjadi orang yang lebih baik,namun hasrat asyik tertangguh kerana terleka dengan kenikmatan duniawi.Allah!!Hati ini menangis,di saat Kau bukakan pintu hati untuk selalu mendekatiMu,Kau hadirkan aku ujian dari insan-insan yang aku sayang.Benarlah kata orang,Allah akan uji kita dengan apa yang kita sayangi.
Aku tak nak masuk syurga sendiri,tanpa  membawa ahli kekeluargaku bersama-sama.Terutama ibu dan ayah,namun apabila melihat mereka masih asyik dengan dunia,aku menjadi lemah.Berat ujian Alllah ini,saat ini Allah menguji aku dengan apa yang aku sayangi di dunia ini.Ibu,ayah dan adik-beradikku…’


Auni menutup kembali dairi miliknya,dia melihat telefon yang berbunyi tadi.Sofea sudah membalas mesejnya,Sofea berjanji untuk bertemu dengannya di Pantai Bulan.Rasa rindu pada sahabatnya itu,hampir dua minggu juga mereka tidak bertemu muka,sekadar membalas komen di facebook ataupun mesej.


Nur Auni Husna melangkah kaki menuju ke kedai makan setelah dia membalas mesej dari Nur Sofea.Sahabatnya itu akan sampai lambat kerana  dia menghantar ayahnya yang bekerja sebagai pemandu lori ke pejabatnya.
Kruk..Krukk..krukk..Perut Auni sudah mula berbunyi,dari pagi tadi dia belum menjamah apa-apa makanan.Sementara menunggu Sofea,Auni memesan dulu makanan,tidak sanggup rasanya untuk terus menunggu.Sorry ye Sofea,aku dah lapar sangat ni!!

Mi bandung dan air limau panas gelas besar diorder untuk dirinya.Suasana pantai yang agak sejuk,membuatkan Auni memakai baju sweater yang memang dibawanya bersama tadi.Haruman mi bandung menusuk ke dalam rongga hidungnya.

Farah,kerja tak budak busuk tu?Auni mengambil telefonnya,mendail nombor Farah.Sambil menunggu panggilan berjawab Auni menyuap mi bandung yang masih panas itu perlahan-lahan ke mulutnya.

“Sayang,kau kat mana?Kerja tak hari ni?”.Auni memulakan bicara.

“Aku kerja,kenapa?”.

“Nak belanja makan,balik pukul berapa?Nanti balik singgah kedai makan yang kat Pantai Bulan,aku dengan Sofea tunggu”.

“Owh,nak makan besar tak ajak aku pun”.

“Dah telefon ni,mestilah nak ajak sekali.Datang tau,kami tunggu”.


Sementara menunggu kedua sahabatnya datang,Auni terus menyuap makanan ke mulutnya.Sejuk-sejuk macam ni memang sesuai sangat makan makanan yang berkuah macam ni.

“Assalamualaikum”.Satu suara memberi salam dari belakang.Sofea sedang berjalan menuju ke arahnya.
Sahabatnya itu tersenyum ,dia memeluk erat Auni dari belakang.

“Sorry ye aku lambat,kawan aku ni.Sorry ye ,aku abaikan kau beberapa hari ni,aku sibuk sangat,sekolah baru mula kan”.
Auni tergelak sendiri.

“Kau ni baru je sampai ,tapi dah dua kali minta maaf kat aku.Aku tak kisahlah,lagipun aku telefon tiba-tiba je tadi kan,aku dah telefon Farah tadi,nanti lepas balik kerja dia singgah join kita kat sini”.

“Kau sihat?”.Satu soalan cepumas dari Sofea.

“Tak nampak ni pipi semakin tembam,confirmlah sihat.Sekolah macamana?Ramai anak murid baru kau?”.

“Alhamdulillah,adalah lima orang.Kau ni betul-betul sihat ke?”.

“Yelah,kalau tak sihat,mestilah aku dekat hospital sekarang ni kan”.

“Orang lain bolehlah kau tipu dengan senyuman palsu kau tu”.Sofea berkata,dia tersenyum penuh makna.

“Memang nampak sangat ke?”.Auni akhirnya mengalah,dia meletakkan sudu di pinggannya.

“Sangat.Hari ni aku tak bawa tisu tau nak lap air mata kau”.
Auni menjuihkan bibir,Sofea ni.Memang susah nak berahsia dengan budak ni,pandai je dia korek rahsia aku.

“Apa masalah kau kali ni?”.Perbualan mereka terhenti apabila kuew tiaw kerang pesanan Sofea sampai.

“Biasalah,tapi lately aku ni susah sangat nak menangis.Aku ada buat dosa yang aku sendiri tak pasti kenapa aku boleh terjerumus dalam dosa tu lagi.Aku takut hati aku dah keras”.
Sofea terdiam,dia memandang Auni yang sedang menguis-nguis mi di dalam pinggannya.

“Setiap manusia pernah dan akan selalu melakukan dosa.Baguslah bila kau ada rasa menyesal dengan dosa yang kau lakukan,itu tandanya hati kau masih lembut.Susah Auni bila hati dah tak rasa menyesal dengan dosa,aku nak tanya kau sesuatu boleh?”.
Auni mengangguk.

“Masalah kau ni melibatkan family ke?”.
Auni mengiyakan.

“Aku nak cakap sesuatu boleh,tapi kau jangan ambil hati dengan kata-kata aku ni”.
Auni terdiam.

“Taknaklah takut kau terasa pula nanti,tak pasal-pasal bergaduh pula kita”.Sofea membatalkan hasratnya untuk berkata-kata apabila melihat wajah Auni yang sudah mula berkerut tadi.

“Baik kau cakap,aku tak kisahlah.Kalau kau tak cakap hari ni,sampai bila-bila aku akan tuntut dengan kau nanti”.

“Aku tengok kau ni setiap kali ada masalah dengan family,terutama ayah dan ibu kau.Kau selalu membandingkan situasi kau dengan orang lain.Faham tak?Ok,lebih mudah macam ni,setiap kali kau ada masalah dengan mak atau ayah kau mesti kau bandingkan situasi kau dengan abang kau.Kau cakap sebagai anak sulung,abang kau perlu ada lebih tanggungjawab,tapi kau selalu cerita kat aku tanggungjawab anak sulung tu macam dah terletak atas bahu kau.Kau mungin belum mendapatkan keikhlasan untuk berbakti pada kedua ibu bapa kau.Cuba setiap kali kau ada masalah dengan mereka,kau terasa hati,kena marah atau apa pun situasinya,cuba kau fikirkan masa-masa yang indah dengan mereka sebelum ni.Mustahil kau tak pernah rasa bahagia,rasa gembira dengan mereka kan”.


Auni terdiam.Terasa bagaikan ditampar-tampar dengan kata-kata Sofea itu.

“Kau nak rendam aku kat dalam laut tu ke?”.Sofea tiba-tiba bertanya.

“Kenapa pula?Aku ok lah,selama ni kau tak pernah berterus-terang dengan aku.Baguslah kau beritahu ni,sekurang-kurangnya aku tahu apa masalah aku sebenarnya”.
Sofea tersengih.

“So jangan sedih-sedih.Tentang kau susah menangis tu,mungkin ambil masa sikit,tapi yakinlah Hidayah Allah untuk hamba-hambaNya tak pernah berhenti,berdoa kepada Dia.Supaya Allah  beri Hidayah dan lembutkan hati kau untuk menangis.Kau sendiri pernah cakap dengan aku,jangan anggap masalah itu sebagai masalah,anggaplah masalah itu sebagai ujian”.

Auni tersengih sendiri,tanpa disedari air matanya perlahan menitis.

“Dah menangis pun.Kalau ada apa-apa jangan terlalu pendam dalam hati.Hati kita ni tak besar mana,kalau semua perasaan nak simpan dalam tu,itu yang dia jadi keras nanti.Dahlah,lap air mata tu,nanti Farah nampak,pelik pula nanti dia”.
Auni tersenyum sendiri,dia dengan Sofea kalau di depan Farah,mereka jarang berbincang perkara-perkara yang melibatkan tentang hati.Bagi Auni,kalau nak menangis cari Sofea,tapi kalau nak  tergelak pergi jumpa Farah.Celoteh dan kata-kata Farah mampu membuatkan dia tersenyum,walaupun sedang bersedih,Sofea pula kata-kata semangat dan pelukkan dia sentiasa membuatkan Auni kembali bersemangat menghadapi hidup.



“Apa isu yang tengah hot sekarang ni ye?”.Farah bertanya ketika mereka bertiga berjalan mengambil angin di Pantai Bulan.

“Kena tanya pak cik Google lah?”.Selamba Auni menjawab.

“Bila nak kahwin?Umur dah 25”.Sofea pula menjawab.Farah dan Auni sama-sama tersenyum.

“Aku tergelak baca status kau pasal kahwin semalam.Nak tidur bila mak tanya pasal kahwin”.
Sofea tersengih.

“Risau betul orang-orang keliling kita ni kan,bila kita tak kahwin-kahwin,ingat kahwin tu macam main masak-masak ke?”.Auni bersuara.Maknanya bukan dia seorang sahaja yang selalu ditanyakan bila nak kahwin?Mungkin untuk 2014 itu adalah soalan wajib jika bertemu dengan saudara-mara atau sahabat handai.

“Bosan kan,dia ingat kita ni tak terfikir ke nak kahwin,mestilah ada.Tapi jodoh belum sampai,bukannya memilih,tapi kalau main tangkap muat je,nanti lepas kahwin baru nak menyesal,dah tak boleh nak buat apa nanti”.Sofea berkata.Kadang-kadang sakit juga kepalanya untuk memikirkan persoalan kahwin ni.

“Aku kalau nak kahwin pihak lelaki kena bagi aku 24000 ,sekarang nak kahwin belanja mahal,takde duit kahwin lambat sikit la”.Farah yang lagi tadi terdiam bersuara.

“Kuruslah wawan cari duit kahwin kau dengan dia”.Auni mengusik Farah.Sofea tergelak mendengar usikan Auni.

“Untunglah dah ada orang nak,aku ni.Takde yang suka pun kat aku ni”.

“Aku pun sama”.Sofea yang berada di sebelah Auni juga berkata.

“Kau ada orang nak tapi kau tu jual mahal sangat,nanti cikgu tu lari cari orang lain,masa tu jangan menyesal
pula”.

“Kawan je lah,dia pun tak pernah bagi apa-apa harapan pada aku”.

“Orang memang ada tapi duit takde,tak kahwin juga aku kan.Kau orang berdua ni selalu sangat jual mahal,sebab tu lelaki takut nak dekat”.Farah tahu ada sahaja lelaki yang berminat untuk berkenalan dengan dua orang sahabatnya ini ,namun sikap mereka yang agak dingin terhadap lelaki mebuatkan kebanyakkan lelaki takut untuk mendekati mereka berdua.

“Bukan jual mahal,tapi aku takut sebenarnya”.Auni memperbetulkan tanggapan Farah.Jujur bukannya dia seorang yang jual mahal atau sombong,namun takkanlah dia nak beramah mesra dengan orang yang baru dikenalinya,apatah lagi orang itu lelaki.Baginya jika lelaki itu benar-benar jujur untuk berkenalan dengannya,dia akan terus mendapatkan keluarganya,bukannya terus mendekatinya.

“Aku pun sama,lelaki zaman sekarang ni menakutkan”.Sofea mengiyakan kata-kata Auni.

“Kalau kau fikir macam tu,sampai bila-bila korang berdua tak kahwin.Tak semua lelaki macam tu,cubalah buka sikit pintu hati korang tu,kita ni dah 25 tahun,kawan-kawan kita yang lain semua dah beranak-pinak”.

“Ins Syaa Allah ,ada jodoh kami datang nanti,aku yakin.Kalau bukan di dunia mungkin di syurga kelak”.Auni tersenyum mendengar kata-kata Sofea.



No comments:

Post a Comment