Thursday

SALAHKAH AKU UNTUK MEMILIH SYURGA (IV)



“Apa yang berlaku sebenarnya Sofea,macamana Auni boleh jadi macam ni?Seminar tu habis pukul 7 kan,kenapa tak balik terus,kenapa nak pergi bandaraya Johor Bharu dulu?”.Farah bertanya Sofea yang masih menangis tiada hentinya dari tadi.

“Auni nak sangat solat di Masjid Abu Bakar,aku cuma nak sedapkan hati dia,dia dah separuh merayu pada aku.Aku berat hati nak ikut cakap dia,tapi dia sampai menangis.Kami solat Magrib dan Isyak kat situ,sebelum balik,aku pergi  tandas sekejap,Auni jalan dulu ke kereta.Bila aku keluar dari tandas,aku tengok orang ramai dah berkerumun,aku nampak tubuh Auni yang berdarah di tepi jalan.Dia dah kena langgar masa aku keluar tu”.Tersedu-sedu Sofea menangis.

“Kalau aku tahu akan jadi macam ni,aku takkan ikut cakap dia.Kau janganlah marah aku”.

“Dah,jangan menangis lagi.Aku tak marah,aku bertanya je.Pergi bersihkan badan,aku ada bawa baju kau ,tak elok biar darah tu sampai kering kat baju kau”.Farah memujuk Sofea yang masih lagi menangis,kehadiran keluarga Auni membuatkan tangisan Sofea semakin kuat.


“Salahkah aku untuk memilih jalan menuju ke syurga?Kau tahu kadang-kadang aku sedih sebab dah 25 tahun aku hidup,tapi selama ni aku kurang kenal Allah.Aku tak pernah salahkan ibu dengan ayah aku,mereka sudah cukup memberi apa yang aku perlukan semampu mereka.Dari kecil aku dididik dengan agama,dihantar ke sekolah agama,tapi aku masih belum mampu mengenal siapa PenciptaKu.Hanya kerana satu musibah yang hampir meragut nyawa,barulah aku tersedar.Aku tak dapat bayangkan kalau sampai akhir hayat aku masih terus leka dengan dunia indah ciptaan aku sendiri.Tapi sekarang saat aku mula sedar,inilah jalanku,aku mula diuji dengan orang-orang disekelilingku.Mungkin aku yang terlalu emosi menganggap kata-kata mereka itu sindiran,namun sebenarnya kata-kata mereka itu adalah teguran.Allah dah beri aku 25 tahun peluang untuk hidup leka dengan duniawi,tak salah rasanya kalau aku bersabar sedikit untuk menghadapi hari-hari mendatang sebagai mehnah atas dosa-dosa aku selama ini”.

“Jalan yang kau pilih ni jalan yang terbaik Auni.Cuma saat ini Allah nak menguji kau,kita akan diuji dengan apa yang kita paling sayang.Ingat tak ayat tu,mungkin sekarang ni waktu kau untuk yakinkan hati kau,kau memang sayang keluarga kau,tapi Allah tetap yang pertama.Allah nak tengok sejauh mana kau bertawakal pada dia,kau beruntung Auni,tak semua orang diuji dengan cara sebegini.Kita tengok saudara se islam kita di palestin,Allah menguji mereka lebih dahsyat dari kita.Disini kita menangis kerana terasa hati dengan kata-kata ibu,bersedih kerana ayah tidak meluangkan masa dengan kita,merajuk dengan adik –beradik yang seakan tidak memahami kita.Tapi mereka di sana,mereka menangis kerana kehilangan ibu yang syahid kerana menjadi mangsa bom,bersedih kerana terpaksa berpisah dengan ayah yang pergi berjuang dan akhirnya gugur syahid dan merindui adik-beradik yang telah gugur syahid kerana menjadi mangsa  zionis yang kejam.Kalau dibandingkan ujian kita dengan mereka,di mana agaknya kedudukan kita di akhirat nanti”.

“Ingat janji kau pada aku Sofea,kau pernah berjanji kalau aku yang pergi dulu,kau nak doakan aku.Tolong ye Sofea,aku bimbang kejahatan yang aku bawa lebih banyak berbanding kebaikan”.

“InsyaAllah Auni,kalau bukan sebab doa aku pun.Aku yakin Allah takkan pernah tinggalkan hamba-hambaNya yang betul-betul berserah diri padaNya di akhirat kelak”.




Air mata Sofea mengalir deras,mengingat semula perbualan terakhir dia dan Auni selepas mereka  solat Isyak di Masjid Abu Bakar.

“Kau kena  kuat Auni,ingatlah Allah selalu ada bersama kita”.Sempat Sofea membisikkan kata-kata itu di telinga sahabatnya tadi.



Farah mencari Sofea,tiba-tiba gadis itu menghilangkan diri.Jam sudah pun menunjukkan pukul 3.30 pagi,keadaan Auni masih kritikal.Ahli keluarga Auni yang lain semua sudah pergi ke rumah saudara mereka yang berdekatan,kecuali ibu ,dan adik perempuan Auni yang masih duduk menunggu di sisi Auni tanpa hentinya membacakan Yassin.
Langkah kaki Farah terhenti,dia melihat Sofea sedang duduk termenung seorang diri kawasan masuk ambulans.

“Dah puas menangis?Ke nak sambung lagi sampai esok”.

“Salah aku semua ni terjadi,kalaulah aku tetap dengan keputusan aku untuk terus balik,tentu perkara ni tak jadi”.

“Ini semua takdir Allah,tiada apa yang mampu menolaknya.Kun fayakun,jadilah;maka jadilah apa yang dikehendakinya.Kita nak mengelak macamana sekalipun,perkara tetap akan berlaku”.

“Siapa teman Auni kat wad?”.

“Ibu dengan adik perempuan dia”.

“Bila dah terbaring lemah macam tu,baru nak menyesal.Masa orang tu sihat,tak pernah nak hargai”.

“Jangan cakap macam tu,kita tak tahu apa dalam hati setiap orang,mungkin ibu Auni tu nampak keras di luar,tapi di dalam dia lembut”

“Kau tak tahu cerita yang ibu dia paksa dia untuk tetap meneruskan perkahwinan”.

“Perkara tu dah berlalu,mungkin sekarang ibu dia dah menyesal.Beri dia peluang,mungkin dengan terjadinya perkara ini,ibu Auni terbuka hatinya untuk lebih berlembut dengan anak-anak”.

“Sebelum perkara ni berlaku,aku tengok dia gembira sangat masa masa aku setuju nak pergi Masjid Abu Bakar tu,aku tak sangka itu permintaan terakhir dia.Kami ada berbual selepas solat isyak tu,cara dia cakap macam dia nak pergi jauh sangat,sejak kebelakangan ini pun dia selalu sebut tentang siapa yang pergi dulu antara kita ni nanti.Aku sepatutnya dah boleh jangka perkara ni?”.

Farah terdiam,dia membuka telefon miliknya,dia menunjukkan chating Antara dia dan Auni malam semalam,dia pun pelik apabila Auni seolah-olah mahu pergi jauh,apabila berpesan seperti itu.

“Dan,kau nak tahu tak minggu lepas masa dia datang tempat kerja aku,dia ada cakap sesuatu ayat yang buat aku terfikir-fikir.Kadang-kadang Allah memang biarkan insan-insan di sekeliling kita untuk tidak menghargai apa yang kita buat untuk mereka kerana Allah nak kita ni cari reda dan pandangan Allah berbanding reda dan pandangan manusia”.

Sofea terdiam.Kata –kata Auni yang diberitahukan kepada Farah itu betul-betul menusuk ke dalam dadanya.Perlakuan dan kata-kata Auni sepatutnya boleh memberitahu mereka berdua,ada sesuatu yang akan berlaku kepada sahabat mereka itu.

 “Jom buat solat hajat untuk Auni”.Sofea mengangguk perlahan.Dia mengikuti langkah kaki Farah menuju ke surau.




“Sofea,Farah.Bangun,dah solat Subuh ke?Dah pukul 6.15 ni”.Sofea terdengar suara ibu Auni.Dia membuka matanya.Farah masih lagi terlena di tepinya.Malam tadi selepas solat hajat,mereka tertidur di dalam surau.

“Belum solat lagi,Auni macamana makcik?Dia dah sedar ke?”.

“Belum lagi,kena tunggu doktor pakar,pagi ni mereka sampai.Makcik pergi ambil wuduk dulu ,ganti-ganti dengan adik Auni”.

Sofea menggerakkan tubuh Farah,ngantuk benar kawannya ini.Balik dari kerja terus ke hospital,tentu dia masih lagi letih.

“Farah,bangun.Kita solat subuh”.




“Kami dah berusaha sedaya upaya kami,tapi cik Auni sendiri sudah mengalah.Dia tidak mampu lagi berjuang dalam keadaan tubuh badannya yang sangat lemah.Pihak kami hanya mampu memberi  cadangan untuk  terus menyambung mesin hayat,namun kami masih tidak dapat memberi jaminan cik Auni akan kembali pulih seperti biasa ataupun kami terpaksa menghentikan sambungan mesin hayat untuk Cik Auni supaya dia dapat berehat dengan tenang  dan tidak terus menahan kesakitan”.
Masing-masing terdiam.Sofea dan Farah sudah pun terduduk di tepi,ibu Auni tidak berkata apa,hanya air mata yang mengalir di pipinya.Ahli keluarganya yang lain sudah menangis tersedu-sedu.

“Biarkan dia pergi dengan aman doktor,saya sebagai ayah dia,memberi keizinan untuk doktor menghentikan mesin penyambung hayat itu”.

“Ayah,ayah dah tak sayang Auni ke?”.Ibu Auni membantah.

“Sebab sayang,ayah terpaksa buat keputusan seperti itu”.

“Dengan membiarkan Auni pergi untuk selama-lamanya”.

“Ikhlas ibu,memang sudah sampai waktunya.Ayah tak sanggup biar Auni terus menderita menahan kesakitan kerana kita yang terlalu pentingkan diri dan perasaan kita”.

“Ibu tak setuju!!”.

“Kami pun tak setuju ayah”.Adik-beradik yang lain pun membantah keputusan ayah.

“Saya tetap dengan keputusan saya doktor.Ini keputusan saya sebagai ketua keluarga dan seorang ayah yang masih menanggung dosa anak perempuannya”.
Ibu Auni sudah pun meraung di sisi ayahnya.

Farah dan Sofea hanya terdiam,mereka hanya sahabat,tidak mampu untuk mencampuri urusan keluarga Auni.Namun mendengar kata-kata ayah Auni,mereka mula sedar Auni akan pergi meninggalkan mereka untuk selama-lamanya.

“Kami berikan pakcik dengan makcik waktu untuk berbincang,kalau semua sudah bersedia,boleh datang ke bilik doktor untuk tandatangan surat kebenaran”.

Ayah Auni berjalan keluar,dari jauh Sofea dapat melihat ayah Auni mengelap air matanya.Bukan mudah untuk seorang ayah memberi kebenaran untuk menghentikan mesin yang menyambung nyawa anaknya.Dari mana ayah Auni mendapat kekuatan itu,Sofea tertanya-tanya sendiri.




“Sofea”.Lembut satu suara menegurnya.Sofea terjaga dari tidurnya,dia membuka matanya.Ada air mata yang masih berbaki di pipinya,dia melihat Farah yang sedang terlelap di kerusi di tepinya.Adik perempuan Auni masih setia di sisi membacakan Yassin untuk kakaknya.Kau beruntung Auni,adik kau seperti kau.Aku dapat lihat dia juga seperti kau yang sedang mengejar cinta Allah.Tapi siapa yang memanggil namanya tadi.Sofea memandang wajah Auni yang dipenuhi dengan mesin pernafasan.

“Kau ingat tak kau pernah cakap pada aku,kau tak sedia lagi nak hilang orang-orang yang kau sayang.Kami semua pun pun belum bersedia untuk hilang kau dari hidup kami. Kau nak raih cinta Allah,tapi kau nak tinggalkan kami berjuang bersendirian di dunia ni!Kau kena berjuang Auni!Belum masanya lagi!Keluarga kau,sahabat-sahabat kau masih perlukan kau!!!”.Sofea berbisik perlahan di telinga Auni.Dia dapat melihat air mata sahabatnya itu mengalir di pipi.Ya,dia tahu sahabatnya itu mendengar kata-katanya,doktor ada memberitahu,memang Auni tidak sedar dari komanya namun dia mampu mendengar setiap kata-kata orang yang datang.

Tangan Sofea tiba-tiba digenggam erat,tubuh Auni menggigil.Adik perempuan Auni sudah keluar memanggil doktor dan ahli keluarganya.Farah di sebelah tersedar apabila mendengar suara jeritan adik Auni memanggil ahli keluarganya.

“Kenapa ni Sofea?”.

Belum sempat Sofea menjawab soalan Farah,Auni secara tiba-tiba muntah darah.Semakin kuat tangisan Sofea,Farah pula menjerit memanggil doktor.

“Sakit!!”.Sofea sempat mendengar perkataan itu keluar dari mulut Auni sebelum doktor menyuruhnya keluar dari bilik.



Allah!Begini rasanya apabila kita akan kehilangan orang yang disayangi.Hati bagaikan disiat-siat apabila melihat orang yang disayangi berada dalam kesakitan.Bersediakah aku Ya Allah untuk kehilangan dia.Dan bersediakah aku apabila tiba saatnya aku juga akan kembali padaMu!!!Sofea membersihkan darah yang ada di tangannya.Farah di sisi sudah menangis teresak-esak.Akhirnya kau kalah juga dalam pertempuran Farah,kau menangis juga,walaupun dari semalam kau tahan air mata kau.


“Kami perlukan keputusannya sekarang.Jujur kami memang tidak mampu menjanjikan apa-apa lagi,keadaan cik Auni terlalu kritikal”.

“Ibu mana?”.Soal ayah Auni apabila melihat isterinya tiada.

“Ibu dekat surau,adik dah panggil ibu”.

“Abang,saya ikhlas lepaskan Auni.Mungkin ini yang terbaik”.Ibu Auni muncul dari belakang.

Masing-masing sudah meraung.Ayah Auni memeluk ibunya,dia mengambil kertas kebenaran yang diberikan doktor,perlahan dia menandatangani surat kebenaran yang diberikan.




“Dia sangat sayang ibu,ayah dan adik-beradik dia.Dia selalu bercerita,kalau boleh dia nak semua ahli keluarga dia masuk syurga.Soalan yang selalu dia tanya Sofea sejak akhir-akhir ni,SALAHKAH AKU MEMILIH JALAN KE SYURGA?”.

Ahli keluarga Auni terdiam,masing-masing mengelap air mata yang mengalir di pipi.Jenazah Auni sudah
selamat dikebumikan.Setelah balik dari kubur,ayah Auni mengeluarkan satu surat.Surat ini yang  menyebabkan dia mendapat kekuatan untuk mengizinkan doktor menghentikan mesin penyambung nyawa Auni.Dia terjumpa surat ini ketika dia hendak menuju ke hospital  ,surat ini tersimpan kemas di dalam dashboard keretanya.
Surat ini juga yang diberikan kepada isterinya selepas isterinya tidak setuju dengan keputusannya tadi.Namun dia sengaja merahsiakan surat ini dari anak-anak dan kawan Auni sehinggalah jenazah Auni selamat dikebumikan.





“Tengok anak orang tu,pakai macam tu?Tak malu ke?”.
“Ayah dia tak marah,sebab tu dia tak kisah pakai baju macam tu.Ayah nak tahu sesuatu tak?”.
“Setiap kali seorang anak perempuan keluar dari rumahnya tanpa menutup aurat dengan sempurna.Ayahnya yang akan menanggung dosa.Sebab tu kakak dengan adik pakai tutup aurat,kami tak nak ayah kena tanggung dosa atas perbuatan kami.Sebab kami sayang ayah,ayah dah susah payah membesarkan kami,takkan kami nak biarkan ayah tanggung dosa kami”.
“Terima kasih”.Ayah seorang yang sederhana,walaupun jarang menunjukkan kasih sayang,Auni  tahu ayah seorang yang penyayang.Ucapan terima kasih itu sudah cukup bererti bagi Auni.

Ibu,walaupun terkadang kata-katanya membuatkan hati ini berjauh hati.Namun dia tetap seorang ibu.Ibu seorang ibu yang tegas,namun sebenarnya hatinya sangat lembut,dia mudah membantu orang lain walaupun kadang dia terlepas pandang pada anaknya sendiri.Namun dia tetap ibu yang terbaik.Cuma kadang-kadang kami tidak sefahaman.Tapi kuasa Allah,kasih sayang untuk ibu selalu ada dalam hati ini,tidak pernah berkurang.Waktu yang paling bahagia adalah saat ibu mengandung dan melahirkan Auni,itu detik terindah dari ibu untuk Auni.Walaupun terpaksa berkorban nyawa itupun tidak mencukupi untuk Auni berikan ucapan terima kasih untuk ibu kerana melahirkan Auni di dunia ini.
Along dan adik-adik yang lain.Kawan bergaduh,kawan baik,.kamu semua adalah anugerah Allah untuk Auni.Mungkin kadang-kadang kita tak sefahaman,namun perbezaan itu yang membuatkan kita semakin rapat.InsyaAllah kalau Auni mampu,Auni nak kita semua tetap bersama di dunia dan di akhirat.Auni selalu berdoa semoga kita semua mampu menjadi anak-anak yang soleh dan solehah untuk ibu dan ayah.Supaya kita semua nanti dimasukkan ke syurga…

Sofea,Farah.dua insan istimewa…kamu berdua cahaya yang Allah hantar pada aku untuk aku hilang dari kegelapan.Kita berkongsi cinta yang ,CINTA ALLAH YANG MAHA ESA…Jika satu hari nanti antara kita bertiga ada yang pergi dulu,aku cuma berharap orang itu adalah aku,..
Allah!Jika satu hari nanti sudah tiba masaku,kau berikanlah aku peluang untuk bersujud di rumahMu untuk terakhir kali..Agar hati ini mendapat sedikit kekuatan untuk menghadapMu kelak…semoga hati ini selalu berada di jalanMu…

No comments:

Post a Comment