Thursday

SALAHKAH AKU UNTUK MEMILIH SYURGA (II)




“Sofea,kau tahu tak?Kadang-kadang dunia ni suatu tempat yang sangat menakutkan”.

“Kenapa kau cakap macam tu?”.

“Buat dosa secara terang-terangan tanpa rasa bersalah,nak buat baik pula sembunyi-sembunyi.Takut orang tahu”.

“Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali juga dalam keadaan asing,beruntunglah orang-orang yang berada dalam keadaan asing itu.Mungkin kau masih ingat kata-kata ni”.
Auni tersenyum.

“Kalau suatu hari nanti ditakdirkan aku pergi dulu sebelum kau,kau selalu doakan aku tau.Aku takut tak cukup apa yang aku bawa nanti untuk bertemu dengan Allah”.

“Janganlah cakap macam tu.Ins Shaa Allah aku akan selalu doakan kau,tapi  kalau Allah takdirkan aku yang pergi dulu,kau pun tolong doakan aku selalu”.

“Ins Shaa Allah ,aku selalu doakan kawan-kawan aku.Kau orang baik Sofea,kalau bukan sebab aku doakan pun,kau akan ditempatkan ke dalam golongan yang terpilih kelak”.

“Siapa kita untuk menilai samada aku ni baik atau jahat.Mungkin pada pandangan kau aku nampak baik,tapi hakikatnya Allah sahaja yang tahu”.

“Kau yang  berubah dahulu  ke arah kebaikan sebelum aku.Aku dah agak terlambat berubah,nasib baik Allah sempat beri Hidayah sebelum aku tutup mata”.

“Memang aku yang berubah dahulu tapi manusia ni Auni,iman mudah naik dan mudah turun.Aku memang dah berubah awal daripada kau,tapi untuk aku istiqamah dalam perubahan aku tu kadang-kadang  aku pun pernah terjatuh,namun aku kuatkan hati dan iman untuk bangkit semula.Sebab aku sedar,jalan untuk mendapatkan ketenangan hanyalah kembali pada Allah s.w.t.”.

“Siapa kita untuk menilai iman seseorang kan?Allah sahaja yang layak menilainya”.

“Betul,siapa pun kita sebelum ni,hanya Allah yang layak menilai kita”.

“Kadang-kadang aku malu dengan kau Sofea,ada masalah je aku cari kau.Rasa macam selalu sangat aku menyusahkan kau untuk dengar luahan perasaan aku”.

“Kau kawan aku,aku tak kisah.Lagipun cuba dengar kau bercakap je kan,bukan kena bayar pun”.

“Kadang-kadang aku rasa biar aku pendam je  masalah aku ni sendiri,tapi bila jumpa kau,automatik terus  aku nak bercerita dengan kau”.

“Tak elok kau pendam perasaan sendiri.Allah kan selalu ada,luah pada Allah.Kau kan tahu ,aku kadang-kadang ada waktu untuk kau,tapi kadang-kadang aku pun sibuk dengan kerja aku sendiri.Kau luahkan pada Allah,Dia selalu mendengarkan rintihan hamba-hambaNya.Aku  mungkin hanya perantaraan yang Allah hantar untuk bantu kau apa yang aku termampu.Allah tak pernah tinggalkan kita,kita je yang selalu tinggalkan dia”.





“Boleh jadi Allah membuka pintu-pintu amalan untuk kau,tapi mungkin Allah tidak membuka pintu penerimaan amalan yang kau buat tu,tapi Allah buka pintu maksiat untuk kau agar itu jalan yang kau harus tempuh untuk sampai kepada Allah.Sebab bila kau rasa berdosa dengan maksiat yang kau buat tu,kau akan rasa lebih merendah diri pada Allah,berbanding apabila kau berbuat amalan yang banyak namun disinggahi sikap riak dan ujub dalam hati.Aku cakap ni bukan untuk kau je,untuk aku sekali.Kadang-kadang bila aku bercakap dengan kau,aku rasa aku seperti sedang menasihati diri aku sendiri”.

“Aku pun baru perasan Auni,selama ni kata-kata yang aku selalu cakap kat kau tu  adalah salah satu punca aku bersemangat semula nak menghadapi kehidupan ni.Hati kita ni ada masalah kan,sebab tu kita susah sangat nak tengok masalah sebagai ujian”.

“Kalaulah aku boleh basuh hati aku ni semudah aku mencuci muka.Aku pernah terbaca  satu ulama pernah berkata ‘aku hairan bagaimana manusia boleh membasuh mukanya setiap hari tanpa membasuh hatinya’.Hati kita ni memang setiap masa perlu dibasuh kan”.

“Balik nanti kita singgah masjid dekat Kampung Melayu.Kita solat asar dulu sebelum balik.Rindu pula aku dekat masjid tu”.Sofea hanya mengangguk,Masjid di Kampung Melayu banyak kali juga menyaksikan mereka berdua merintih kepada Yang Maha Esa.Betullah kata orang,salah satu cara nak tenangkan hati,datanglah rumah Allah,Sofea berharap hatinya yang sedang kacau saat ini,akan menjadi tenang nanti di sana.




“Bila agaknya kita ni nak rehatkan?Kadang-kadang aku macam nak give up je,tapi bila aku ingat kerja ni amanah Allah untuk aku.Rasa berdosa pula nanti kalau aku abaikan anak-anak murid aku”.Sofea mengeluh kecil.

“Semua kerja penat,nama pun kerja.Betul ke kau tak tahu kita ni bila nak rehat?”.Soalan Auni.

“Masa kita dah tua nanti,masa tu anak-anak kita yang ambil tanggungjawab kita sekarang”.

“Betul,tapi jawapan yang lebih tepat.Kita akan betul-betul rehat bila roh dan jasad dah berpisah dan kita melangkah ke alam barzakh”.

“Jawapan kau.Kau fikir terlalu jauh”.

“Kena fikir jauh sekarang ni Sofea,sebab kita sendiri tak tahu bila malaikat maut akan mencabut nyawa kita,mungkin sekarang daun yang ada nama salah seorang dari kita gugur dari arasy Allah.Kita takkan pernah tahu”.
Sofea termenung jauh,tersentap dengan kata-kata Auni.

“Dah sedia nak cerita?”.Auni memandang wajah Sofea,ditenung wajah sahabatnya itu dalam-dalam.

“Tak payahlah”.Sofea mengelak.

“Baik kau cerita,kalau tak nanti tiap-tiap hari aku hantar mesej pada kau ,tanya apa ujian yang kau sedang hadapi sekarang ni”.Auni separuh mengugut,sengaja dia melakukan begitu.Sebab dia tahu,Sofea jarang berkelakuan sebegitu jika dia tidak betul-betul terganggu dengan sesuatu.

“Aku kena fitnah,ada orang fitnah aku bercinta dengan cikgu ganti kat sekolah aku”.
Auni terdiam,dia tergelak kecil.

“Siapa yang fitnah kau?”.

“Makcik cleaner dengan pak cik jaga yang psiko kat sekolah tu”.Makin galak Auni tergelak.

“Sorry,bukan apa,macam kelakar je kau kena tuduh macam tu.Zahid tu kan bawah kita,dan aku tengok kau dengan dia kalau berborak tak sweet langsung,macam nak bergaduh ada lah.Itu pun kena gossip bercinta”.

“Kelakar kan.Tapi itu yang terjadi,aku stress sekarang ni”.

“Kahwin jelah dengan Adham,lagipun aku tengok dia tu dah tergila-gila sangat pada kau,kau je yang buat-buat tak faham”.
Sofea terdiam.

“Perkahwinan bukan jalan penyelesaian Auni.Melarikan diri daripada masalah takkan menyelesaikan masalah”.

“So apa yang kau nak buat sekarang ni untuk betulkan keadaan,sebab kau cakap tadi orang atasan siap hantar mesej suruh korang berdua ni jangan bertemu,tapi orang atasan kau pun satu.Sekolah tu bukan besar mana pun,sampai bila kau dengan Zahid tu boleh mengelak dari bertemu”.

“Zahid kata dia nak berterus-terang dengan orang atasan,lagipun dia perlu bersihkan nama mak dia sebagai salah seorang orang kuat sekolah lain.Dan dia suruh aku dengan Adham kahwin cepat-cepat,sama macam kau”.

“Betullah tu kata Zahid,bak sini nombor Adham.Biar aku mesej budak tu,suruh je dia masuk meminang kau cepat-cepat”.

“Aku dengan dia hanya kawan.Kami tak pernah bersetuju apa-apa untuk mengklasifikasikan perhubungan kami”.

“Mengklasifikasikan,tinggi tu kata-kata kau.Adham tu dari dulu dah memang suka kat kau,tapi kau je yang sengaja buat-buat tak nampak”.


“Tentang orang yang fitnah kau ni,makcik cleaner yang suka bergosip,lepas tu pakcik jaga yang psiko tu,lebih baik kau buat tak dengar je.Selalunya orang yang suka fitnah orang lain ni,dia sebenarnya cemburu apa yang ada pada kita tapi dia takde.And aku pernah terbaca,daripada kita benci sangat dengan orang yang melakukan kesalahan pada kita,lebih baik kita kasihan,simpati pada orang tu.Kita kasihan kat dia,mungkin hati dia sedang dalam kesakitan,sebab tu macam-macam keluar dari mulut dia”.

“Nak menyayangi orang pun penat,apatah lagi nak membenci.Dari kau buang masa dan tenaga membenci orang macam tu,lebih baik kau tanam sifat simpati pada orang tu.Tak elok terlalu membenci,sebab tak baik untuk hati.Hati kita ni kan kecil je Sofea”.





“Kau tahu,bila setiap kali kau kenalkan aku dengan kawan-kawan baru.Aku rasa bersyukur,aku sedar dalam dunia ni aku tak hidup seorang diri.Tapi bila kau macam tolak aku untuk lebih rapat dengan orang lain sebagai kawan karib,aku terasa macam kau nak tinggalkan aku…”.

“Bukan macam tu,janganlah cakap macam tu.Kita hidup dalam dunia ni tak lama,aku tak nak nanti bila aku dah tiada nanti,kau dah tiada kawan”.

“Setiap manusia akan pergi menemui Allah suatu hari nanti,aku cuma berharap,yang akan pergi dulu aku,bukan kau”.

“Dahlah tak nak cakap hal-hal macam ni lagi.Jadi kan kita nak pergi seminar solat tu,bila nak daftar?”.

“Kena daftar online,aku minta tolong kakak ipar aku bayar guna Maybank 2U,nanti kau bayar dengan aku je”.

“Dalam beberapa hari ni aku selalu terfikir tentang Farah,kita berdua ni Alhamdulillah Allah dah beri kita peluang untuk lebih kenal Allah,rasa nikmat cinta padaNya,tapi aku kadang-kadang rasa berdosa sebab aku biarkan je Farah terus dengan kehidupan dia.Bukan aku nak cakap dia tak baik tapi,kau faham maksud aku kan.Aku nak sangat bila kita berbual-bual hal mengenai Allah,mengenai hidup dan mati,dia pun ada.Aku nak dia pun rasa apa yang Allah beri kita rasa”.

“Aku faham maksud kau.Aku tak tahu macamana nak tarik Farah,aku bimbang kalau kita terus terang dengan dia,minta dia berubah.Takut dia tak boleh terima kata-kata kita nanti”.

“Kau berdua ingat aku ni jahat sangat ke?Takkanlah orang ajak aku berubah ke arah yang lebih baik,aku tolak”.Satu suara menegur Auni dan Sofea dari belakang.
Farah sedang berdiri di belakang mereka.Entah mengapa hatinya tergerak untuk masuk ke lorong Pantai Bulan walaupun dia sebenarnya masih penat setelah balik dari tempat kerja.Di hujung pantai tempat dia dan kawan-kawannya selalu bertemu dia melihat kereta Sofea tersadai,dengan sengaja meletakkan keretanya jauh sedikit dan berjalan perlahan menuju ke tempat Sofea dan Auni berbual.Hatinya tersentuh apabila mendengar perbualan dua sahabatnya itu,di dalam hati dia rasa bersyukur Allah telah mempertemukan dia dengan sahabat seperti mereka berdua.


“Kau marah ke Farah,kami tak ajak kau lepak sekali?”.Auni bertanya.Farah duduk di tengah-tengah antara mereka bertiga.

“Kau berdua memang kan.Suka menjauhkan diri dari aku”.

“Bukan menjauhkan diri,kami tahu kau penat,baru balik kerja.Kami taknak susahkan kau”.Sofea meletakkan kepalanya di bahu Farah.Auni yang berada di kiri Farah pun meletakkan kepalanya di bahu kanan Farah.

“Boleh tak aku nak berterus-terang dengan kau berdua?.Auni dan Sofea mengangguk.

“Sebenarnya aku cemburu,bila melihat kau berdua mampu berubah ke arah yang lebih baik.Aku kadang-kadang tertanya-tanya sampai bila aku nak teruskan hidup aku macam ni.Tapi kadang-kadang aku pun terfikir kenapa kau dengan Auni tak pernah cuba untuk ajak aku berubah seperti apa yang kau berdua lakukan sekarang.Rasa sedih bila aku fikir,kadang-kadang sampai aku berkata kawan-kawan aku ni,tak nak ajak aku masuk syurga sekali ke?”.

“Kami berdua minta maaf  Farah,kami tahu .Sepatutnya dari dulu aku dengan Auni cakap dengan kau tentang perkara ni,tapi kami takut.Kami takut kau terasa dengan kami nanti”.Sofea di kirinya sudah pun menitiskan air mata.Mendengar kata-kata yang lahir dari mulut Farah membuatkan dia merasa bersalah.Kawan yang baik sepatutnya mengajak kawan-kawannya ke arah kebaikan.

“Aku pun minta maaf Farah,sepatutnya dari dulu kami dah bercakap dengan aku.Kami sayang kau Farah,kau satu-satunya kawan kami yang selalu buat kami ketawa walaupun saat itu hati kami menangis.Maafkan kami Farah”.

“Kalau betul kau berdua sayang aku,jangan tinggalkan aku sendiri hadapi hidup ni,aku memang selalu ketawa bila jumpa kau berdua tapi Allah sahaja yang tahu apa yang harus aku hadapi dalam hidup ni.Bantu aku untuk kenal Allah,bantu aku untuk kenal apa erti aku ni sebagai hambaNya,bantu aku untuk bersama-sama kau berdua meraih syurga.Aku tak nak di akhirat nanti,destinasi aku dan kau berdua berbeza.Biarlah kita kawan di dunia,dan kawan di syurga.InsyaAllah”.

Auni dan Sofea sudah pun menitiskan air mata,mendengar pengakuan ikhlas dari Farah.Sucinya hati sahabatnya ini untuk berubah,mungkin salah mereka berdua yang terlalu bimbang mengguris perasaan Farah,tanpa sedar sebenarnya mereka lebih  membuatkan Farah kecewa dengan membiarkan Farah terus tersasar dari landasan yang sepatutnya.

“Aku dengan Auni berjanji Farah,selagi  mampu kami akan bantu kau,kami takkan tinggalkan kau hadapi hidup ni.Mungkin ni teguran dari Allah untuk kami,hidup ni bukan untuk kita sahaja tapi untuk membantu orang-orang di sekeliling kita.Dengan izin Allah,kami akan bantu kau Farah,betul tak Auni?”.

“Ya,betul.Kami akan selalu bantu kau untuk kenal Allah.Kita sama-sama kenal Allah ye sayang”.

No comments:

Post a Comment